10 Perkara Anda Mungkin Tidak Tahu Tentang Kaabah

Edit


Ka'bah adalah paling suci dalam semua tempat-tempat Islam di dunia. Ia terletak di tengah-tengah Al-Masjid al-Haram, di Mekah, Arab Saudi. Di mana-mana di dunia, umat Islam perlu menghadapi Ka'bah ketika solat, yang dikenali sebagai menghadap kiblat.

Teruskan membaca untuk mengetahui tentang 10 perkara yang luar biasa yang anda mungkin tidak tahu tentang Ka'bah.


1. Kaabah telah dibina semula beberapa kali

Ka'bah telah rosak beberapa kali oleh bencana alam seperti banjir dan ia juga telah menjadi sasaran serangan. Oleh itu, ia telah rosak dan dibina semula beberapa kali. Kebanyakan ahli sejarah mendakwa bahawa Kaabah telah dibina semula kira-kira 12 kali. Pengubahsuaian yang paling baru-baru ini berlaku pada tahun 1996 dengan menggunakan teknologi terkini untuk mengukuhkannya terhadap malapetaka.

Kaabah semasa pengubahsuaian, 1996


 Pengubahsuaian yang Hateem, 1996


Adakah anda tahu bahawa Nabi Adam, Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Nabi Muhammad (saw mereka) semua telah mengambil bahagian dalam pembinaan Ka'bah?



2. Warna Kiswah telah berubah

The Kiswah adalah kain hitam yang langsir Ka'bah. Tetapi adakah anda tahu bahawa ia tidak sentiasa hitam seperti yang lazim berfikir?



Kiswah lama

Tradisi meliputi Ka'bah dengan Kiswah bermula semasa pemerintahan suku Jurhum itu. Selepas itu, Nabi Muhammad (saw) terbungkus Ka'bah dengan kain Yaman yang putih. Merah, hijau dan putih adalah sebahagian daripada warna yang digunakan oleh Khalifah yang berbeza. Abbasiyyah akhirnya memutuskan pada warna hitam untuk menghentikan perubahan warna kerap Kiswah. Itulah satu-satunya warna yang telah digunakan sejak.



3. Bentuk Ka'bah ini telah diubah

Ka'bah pada asalnya d berbentuk mengikut asas-asas yang diletakkan oleh Nabi Ibrahim. Ia mencapai bentuk kubik apabila ia telah dibina semula oleh kaum Quraisy sebelum Islam yang tidak dapat membina semula struktur keseluruhan kerana kekurangan dana. Ruang ketinggalan dipanggil Hatim sekarang - ditandai dengan dinding kecil.



4. Ka'bah digunakan untuk mempunyai lebih daripada satu pintu

Ka'bah asli yang termasuk dua pintu, satu untuk memasuki dan satu lagi untuk Keluar Dari a. Ia juga mempunyai tetingkap pada salah satu dinding. Pada masa ini, Kaabah hanya mempunyai satu pintu dan tingkap walaupun terdapat pintu dalaman digunakan untuk mendapatkan akses ke bumbung.



5. Apakah yang ada di dalam Kaabah?

Bahagian dalam Ka'bah disokong oleh tiga tiang, dengan tanglung tergantung di antara mereka. Sebuah meja kecil untuk minyak wangi boleh didapati di antara tiang-tiang. Plak boleh dilihat tergantung di dinding, memperingati pemerintah yang diubah suai itu. A kain hijau bersulam dengan ayat-ayat al-Quran meliputi bahagian atas dinding. Dinding kanan mempunyai pintu emas dipanggil Bab At-Taubah, yang membuka ke tangga menuju ke bumbung.


6. Hajar al-Aswad rosak

Hajar al-aswad

Hajar al-Aswad pernah menjadi batu tunggal yang besar tetapi kini ia terdiri daripada kira-kira lapan keping saiz yang berbeza-beza yang terdapat di dalam bingkai perak. kerosakan itu disebabkan kerana banyak peristiwa malang termasuk banjir, banyak pengepungan dan mencuri Rangka perak pertama telah dibuat oleh Abdullah bin Zubair.


7. Keturunan Al-Sheibi sentiasa menjadi penjaga Ka'bah



Kunci Ka'bah ini

Bukankah ia yang luar biasa yang hanya satu keluarga telah menjadi penjaga kunci Ka'bah sejak zaman pra-Islam? Mereka telah menjadi penjaga sejak 15 abad yang lalu! Kuncinya adalah diwarisi oleh ahli sulung keluarga.



8. Upacara pembersihan Kaabah ini diadakan dua kali setahun



Upacara pembersihan diadakan semasa Shaaban dan Dul-Qaada oleh keluarga Al-Sheibi. Campuran pembersihan khas disediakan daripada air ZamZam, Taif air mawar dan minyak Oud mahal. Gabenor Mekah menjemput beberapa orang kenamaan untuk mengambil bahagian dalam majlis tersebut.



9. Pintu Kaabah pernah menjadi terbuka untuk semua orang



Pada mulanya, Kaabah adalah terbuka untuk semua orang untuk masuk dan solat di dalam. Oleh kerana bilangan jemaah yang ingin pergi dalam meningkat, Ka'bah tidak lagi boleh diakses untuk semua. Ia kini kadang-kadang dibuka untuk tetamu khas.



10. Tawaf mengelilingi Ka'bah tidak pernah berhenti



Salah satu perkara yang paling luar biasa mengenai Ka'bah adalah yang tawaf di sekeliling Ka'bah tidak pernah berhenti kecuali ketika solat berjemaah diadakan. Malah semasa kejadian banjir, orang melakukan Tawaf semasa berenang.



Share on Google Plus

0 comments:

Post a Comment