Kerajaan Uthmaniyyah Membina Landasan Keretapi Yang Menghubungkan Istanbul ke Madinah

Edit

Sebelum adanya pengangkutan udara seperti kapal terbang dan kereta untuk pengguna, perjalanan ke tanah suci Mekah dan Madinah memakan masa yang lama dan sukar. Hijaz adalah keretapi yang telah dibangunkan untuk mengubah situasi ini. Ia akan dirangkaikan dari Damsyik ke Mekah yang akan dihubungkan dengan rangkaian Ottoman Rail dengan itu membolehkan untuk jemaah haji dan umrah untuk datang palgin jauh dari Istanbul (ibu negara Khilafah Uthmaniyyah) ke Mekah. Ini akan mengurangkan perjalanan dengan ketara; membawa agak mudah dan keselesaan kepada jemaah. Pakar menganggarkan ia akan mengambil masa hanya 5 hari untuk datang dari Istanbul ke Makkah.

Ini telah terjadi dalam zaman sebelum garis sempadan dibuat sewenang-wenangnya telah disediakan negara-negara yang direka untuk membahagikan Ummah. Tiada visa atau pasport akan diperlukan dan rakyat boleh bergerak secara bebas.

Keretapi itu turut direka untuk memperkukuhkan empayar ketenteraan dan kawalan mereka ke atas Semenanjung Arab. Askar boleh mencapai kedua-dua kawasan perlindungan suci dalam masa yang singkat jika musuh adalah untuk melancarkan serangan.

1. Peta di bawah menunjukkan laluan yang dicadangkan dari Damsyik, Syria ke Mekah.




2. Peta ini menunjukkan kereta api Hijaz yang disambungkan ke rangkaian kereta api Uthmaniyyah yang lebih luas.


Ditugaskan oleh Sultan Abdul Hamid II, kerja bermula pada tahun 1900 dan ia mencapai Madinah pada bulan September 1908.

3. Di bawah adalah gambar yang diambil semasa pembukaan stesen kereta api di Madinah.


Kiri: Masjid Anbaria, Kanan: Stesen Kereta Api Madinah

4. Stesen ini kini telah ditukar menjadi muzium.

Keretapi itu dibuka secara rasmi kepada orang ramai pada tahun 1913 dengan Damsyik menjadi persinggahan pertama dan ia telah digunakan oleh jemaah menunaikan Haji serta pegawai-pegawai kerajaan, pedagang dan orang awam.





5. Jemaah mendidihkan air untuk minum teh di belakang gerabak


6. Ruang dalaman di dalam keretapi Hijaz.


7. Penumpang keretapi dari orang Arab (berserban) dan juga Turki (bersongkok)


8. Stesen keretapi juga dibina di bandar-bandar utama seperti Damsyik, Amman, Haifa dan Baitulmaqdis.


Stesen kereta api Hijaz di Amman, Jordan


Stesen kereta api Hijaz di Damascus, Syria


Stesen kereta api Hijaz di Haifa, Palestin.

Sedihnya, rangkaian kereta api Hijaz tidak pernah selesai dan tidak sampai ke Mekah kerana tercetusnya Perang Dunia Pertama. Semasa pemberontakan Arab, orang Arab bersatu dengan pihak British, mengebom sebahagian rangkaian kereta api untuk menyekat tentera Uthmaniyyah dari menghantar bantuan. Ini telah digubal semula dalam filem 'Lawrence of Arabia' itu.


9. Pemberontak Arab dalam perjalanan untuk mengebom landasan kereta api, yang diketuai oleh Faisal Bin Hussein (kemudiannya ditabalkan British sebagai Raja Iraq).



10. Landasan kereta api dapat dijumpai di gurun Arab





Empayar Turki Uthmaniyyah akhirnya jatuh dan kereta api telah berhenti beroperasi sepenuhnya. Ini adalah menyedihkan seperti rancangan hebat yang direka untuk memberi kemudahan kepada jemaah haji telah dimusnahkan. Mungkin keretapi Hijaz pada suatu hari nanti akan dihidupkan semula, sekali lagi, menghubungkan umat di rantau tersebut.
Share on Google Plus

0 comments:

Post a Comment