HMS Malaya Merupakan Battleship Yang Dibiayai Oleh Sultan dan Rakyat Negeri-negeri Melayu Bersekutu

Edit
Tahukah anda apa itu 'battleship'? Ini adalah perkataan Inggeris bagi maksud Kapal Perang yang mana digunakan dalam peparangan. Sewaktu Perang Dunia Pertama (WW1), pihak British memerlukan dana untuk membina kapal perang bagi British berperang dalam perang dunia pertama antara tahun 1914-1918. Persekutuan Tanah Melayu pada ketika ini dikatakan menawarkan untuk membiayai kapal perang ini.

Terdapat lima 'battleship' British iaitu Queen Elizabeth,  Warspite,  Valiant,  Barham dan Malaya

QUEEN ELIZABETH BATTLESHIP ini dipesan dari Armstrongs pada tahun 1913 dan dibina pada 20 Oktober tahun yan sama. Kos kapal ini adalah £2,945,709 dibayar oleh Negeri-negeri Melayu Bersekutu (Federated Malay States). Kapal ini telah dilancarkan pada 18 Mac 1915 sebagai kapal diraja (Royal Navy) pertama diletakkan nama sebagai HMS MALAYA telah selesai dibina pada 1 Februari 1916. Semasa WW1 dia mengambil bahagian dalam Pertempuran Jutland pada 31 Mei 1916.

Logo HMS Malaya yang merangkumi bendera Negeri-negeri Melayu Bersekutu iaitu hitam, merah, kuning dan putih.

HMS Malaya Bawa Sultan Turki Terakhir Untuk Dibuang ke Malta

Pada 17 November 1922 Malaya membawa Sultan terakhir Empayar Uthmaniyyah, Mehmed VI, dari Istanbul ke dalam buangan di Malta (dan kemudian San Remo). Pada bulan Ogos-September 1938 beliau berkhidmat di pelabuhan Haifa semasa 1936-1939 pemberontakan Arab di Palestin.

Fate (Ajal)

HMS Malaya telah diletakkan di dalam rizab pada akhir tahun 1943. Pada masa ini keseluruhan menengah 6 inci persenjataan beliau telah mendarat manakala persenjataan anti-pesawat Malaya telah dipertingkatkan. Antara 15 dan 17 Mei 1944, HMS Malaya telah digunakan dalam Loch Striven berusaha sebagai kapal sasaran untuk lengai melantun prototaip bom, salah satu yang menumbuk lubang di sebelah kapal. HMS Malaya telah diaktifkan semula sebelum pendaratan Normandy untuk bertindak sebagai kapal perang rizab pengeboman. HMS Malaya akhirnya menarik diri daripada semua perkhidmatan pada akhir 1944 dan menjadi sebuah kapal penginapan untuk torpedo. HMS Malaya dijual pada 20 Februari 1948 untuk Metal Industries, dia tiba di Faslane pada 12 April 1948 untuk pelupusan. Loceng kapal boleh dilihat di Kelab India Timur, London.

















Decomissioned kapal perang HMS Malaya





Share on Google Plus

0 comments:

Post a Comment